FRESKI W KAPLICY ZAMKU LUBELSKIEGO
Więcej informacji:
Tekst: Anna Różycka Bryzek
Konsultacja merytoryczna: Jolanta Żuk-Orysiak
Zdjęcia: Piotr Maciuk
Redakcja: Magdalena Janik, Ewa Kuszyk-Peciak
Tłumaczenia: Anna Krotkiewska-Zagórska
Projekt i skład: Jerzy Durakiewicz, Marek Popielnicki
Język: polski, angielski (tekst streszczony)
Miejsce i rok wydania: Lublin, 2019
Wydawca: Muzeum Lubelskie w Lublinie
Druk i oprawa: Drukarnia Akapit Sp. z o.o.
Typ okładki: twarda
Liczba stron: 178
Wymiary: 24 x 32,5 cm
ISBN: 978-83-61073-39-0
Album poświęcony Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, która niewątpliwie jest jednym z najcenniejszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce. O jej wartości świadczą bizantyńsko-ruskie malowidła z początku XV wieku. Polichromia pokrywająca niemal całą powierzchnię sklepień i ścian została ufundowana przez króla Władysława Jagiełłę. Kaplica Trójcy Świętej jest świadectwem wielokulturowości Lublina, który w 2017 roku świętował 700-lecie nadania praw miejskich na prawie magdeburskim. Liczące ponad 600 lat malowidła są wyrazem symbolicznego zetknięcia bizantyńskiego Wschodu i łacińskiego Zachodu. W latach 1823–1826 na wzgórzu Zamkowym powstała nowa, neogotycka budowla przeznaczona na więzienie, a kościół stał się kaplicą więzienną. Bezcenne malowidła zostały na wiele lat przykryte warstwą tynku. Dopiero pod koniec XIX wieku lubelski malarz Józef Smoliński na nowo odkrył fragmenty polichromii na ścianach kościoła. Wiosną 1995 roku, po kilkunastu latach ostatniego etapu prac konserwatorskich, z chwilą usunięcia rusztowań freski pokrywające bez reszty sklepienia i ściany kaplicy narodziły się jakby po raz wtóry, uwolnione spod warstw zanieczyszczeń i przemalowań. Uzupełnione tylko w niewielkich partiach ukazują się dziś w swoim pierwotnym, zamierzonym przez fundatora i twórcy stanie. Album zawiera liczne fotografie przedstawiające malowidła wraz z planem ich umiejscowienia w przestrzeni Kaplicy. W publikacji znajdziemy teksty dotyczące dziejów malowideł i ich konserwacji, stanu badań, inskrypcji, programu ikonograficznego i stylu malowideł.