Logo Muzeum Narodowe w Lublinie
Loading...
Okładka książki Freski w Kaplicy Zamku Lubelskiego, na niej wizerunek anioła - fragment fresków z kaplicy
Otwarty album, na jednej stronie zdjęcie wnętrza kaplicy, z drugiej strony tytuł książki
Otwarty album, wewnątrz zdjęcia fresków z kaplicy
Otwarty album, wewnątrz tekst i rysunek plan kaplicy
Okładka książki Freski w Kaplicy Zamku Lubelskiego, na niej wizerunek anioła - fragment fresków z kaplicy
Otwarty album, na jednej stronie zdjęcie wnętrza kaplicy, z drugiej strony tytuł książki
Otwarty album, wewnątrz zdjęcia fresków z kaplicy
Otwarty album, wewnątrz tekst i rysunek plan kaplicy

FRESKI W KAPLICY ZAMKU LUBELSKIEGO

80.00 zł

Więcej informacji:

Tekst: Anna Różycka Bryzek

Konsultacja merytoryczna: Jolanta Żuk-Orysiak

Zdjęcia: Piotr Maciuk

Redakcja: Magdalena Janik, Ewa Kuszyk-Peciak

Tłumaczenia: Anna Krotkiewska-Zagórska

Projekt i skład: Jerzy Durakiewicz, Marek Popielnicki

Język: polski, angielski (tekst streszczony)

Miejsce i rok wydania: Lublin, 2019

Wydawca: Muzeum Lubelskie w Lublinie

Druk i oprawa: Drukarnia Akapit Sp. z o.o.

Typ okładki: twarda

Liczba stron: 178

Wymiary: 24 x 32,5 cm

ISBN: 978-83-61073-39-0

Album poświęcony Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, która niewątpliwie jest jednym z najcenniejszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce. O jej wartości świadczą bizantyńsko-ruskie malowidła z początku XV wieku. Polichromia pokrywająca niemal całą powierzchnię sklepień i ścian została ufundowana przez króla Władysława Jagiełłę. Kaplica Trójcy Świętej jest świadectwem wielokulturowości Lublina, który w 2017 roku świętował 700-lecie nadania praw miejskich na prawie magdeburskim. Liczące ponad 600 lat malowidła są wyrazem symbolicznego zetknięcia bizantyńskiego Wschodu i łacińskiego Zachodu. W latach 1823–1826 na wzgórzu Zamkowym powstała nowa, neogotycka budowla przeznaczona na więzienie, a kościół stał się kaplicą więzienną. Bezcenne malowidła zostały na wiele lat przykryte warstwą tynku. Dopiero pod koniec XIX wieku lubelski malarz Józef Smoliński na nowo odkrył fragmenty polichromii na ścianach kościoła. Wiosną 1995 roku, po kilkunastu latach ostatniego etapu prac konserwatorskich, z chwilą usunięcia rusztowań freski pokrywające bez reszty sklepienia i ściany kaplicy narodziły się jakby po raz wtóry, uwolnione spod warstw zanieczyszczeń i przemalowań. Uzupełnione tylko w niewielkich partiach ukazują się dziś w swoim pierwotnym, zamierzonym przez fundatora i twórcy stanie. Album zawiera liczne fotografie przedstawiające malowidła wraz z planem ich umiejscowienia w przestrzeni Kaplicy. W publikacji znajdziemy teksty dotyczące dziejów malowideł i ich konserwacji, stanu badań, inskrypcji, programu ikonograficznego i stylu malowideł.